събота, септември 08, 2007

Измамници в интернет

Жалко е, но освен на брилянтни идеи и технологии, интернет дава почва и на гнусни бацили и паразити, които само се чудят откъде да смукнат. Всички знаем, че е така, но докато не го изпитаме на собствен гръб не се замисляме много. Наскоро имах едно изключително неприятно изживяване с такъв един паразит и сега, след като всичко приключи успешно, ми се ще да споделя опита си, в случай че е от полза за някого.

В началото на май месец тази година ми дотрябва програмка, която може да разбие голям mp3 файл на няколко по-малки - елементарна задача, която изпълняват цял куп freeware програми. Разтърсих се из Google и пробвах няколко, докато намеря такава, каквато ми върши работа и прключих с въпроса. Или поне аз така си мислех.

Точно две седмици по-късно получих email с тема "Сметката ви от 6.05.07". С опулени очи прочетох, че съм се регистрирала в някакъв даунлоуд портал на име www.download-sofort.de, имала съм две седмици време да се откажа ако желая и тъй като този срок току-що е изтекъл, влиза в сила договор за двугодишен абонамент и в седемдневен срок трябва да предплатя за първата година. 96 Евро. В първият момент ми се стори абсурдно, нямах представа за какво говорят. Погледнах сайта им - абсолютно нищо не ми говори. Някъде в периферията, със ситен шрифт е написана цената на абонамента. Претърсих пощата си за писма от 6.05 и наистина открих писмо, с което ми потвърждават регистрацията. И действително последните няколко реда на писмото споменават, че имам законовия срок от две седмици да се откажа от договора. След първоначалния прилив на паника събрах две и две и осъзнах какво се е случило. Често преди свалянето на даден софтуер, включително freeware и shareware, се изисква някакъв вид регистрация. И със съзнанието, че свалям напълно безплатна програма, съм въвела някъде данните си. А понеже съм наивен човек, който вярва, че няма какво да крие, както обикновено съм дала истинската си информация - име и адрес. Да ме пита човек защо... Така или иначе, и до днес не съм сигурна, как точно се случило - дали действително се съм регистрирала на техния сайт без да прочета миниатюрния надпис с цената, или са ми подпъхнали полетата за регистрация в някакъв друг контекст.

В първия момент дори не осъзнах, че съм била подведена. Просто бях убедена, че съм си надробила всичко това от недоглеждане. Обмислях просто да се примиря и да ползвам услугата им. Оказа се обаче, че такава де факто няма. Въпросният портал предлага (за 8 евро на месец!) доунлоуд на програми, аудио и видео файлове, които така или иначе се разпространяват безплатно. Това разбира се човек може да установи едва след като се е регистрирал... Потърсих информация за въпросния сайт и установих, че не съм единственият шаран, хванал се на кукичката. С повечето хора историята беше същата - регистрират се на сайта с идеята, че просто свалят безплатна програма. Нещо повече, от форумите разбрах, че една и съща фирма на име Zully Media стои зад няколко подобни сайта - download-sofort.com, sms-sofort.com, smscore.de и tattoo-vorlage.com Открих ги във всички възможни черни списъци за т.нар. Abofallen или Vertragsfallen (капан за сключване на договор). Това доста ме поуспокои - от една страна разбрах, че не съм единственият глупак в интернет, а от друга - можех да почерпя от опита на другите, за да се справя със ситуацията.

От форумите успях да събера информация на кои закони и съдебни решения мога да се позова, за да обявя договора ми с Zully Media за невалиден. Това, което им написах, накратко е следното:

Въпреки че съм се регистрирала, предявените претенции за плащане са неоснователни и договорът е невалиден защото:

- Цената е написана незабележимо, така че лесно може да бъде пропусната, т.е. страницата им не е съобразена със закона за договори от разстояние;
- С браузъра, който ползвам, общите условия на договора и информацията за анулиране на договора не могат да бъдат отворени и прочетени;
- Информацията за предлаганата услуга е недостатъчна и неточна;
- Между цена и услуга има обективно несъответствие и договорът е в разрив с обществените нрави (sittenwidrig)

Почти веднага след като им изпратих това писмо получих отговор, по всяка вероятност автоматично генериран, в който настояват, че съм приела условията на договора, не съм се възползвала от двуседмичния срок за анулиране и ако не си платя сметката ще възникат допълнитени разноски заради глоби, такси за фирма за събиране на дългове, адвокати и съдилища и т.н. От това, което бях прочела по форумите излизаше, че след като веднъж си оспорил договора, най-добрата стратегия е да игнорираш всички заплахи и писма докато просто се откажат. Такива фирми нямат голям интерес нещата да стигнат до съд, защото шансът да спечелят е минимален, ако не и никакъв, а и един процес само би хвърлил излишна светлина върху жалкия им измамнически бизнес. Така че просто разчитат "жертвите" им да се впечатлят от заплахите и да предпочетат да платят, за да бъдат оставени на мира.

И така, срокът за плащане изтече. Получих първо предупреждение и глоба, второ предупрежедние и глоба и след това замлъкнаха. Минаха две седмици без приятелските им мейли и аз заключих, че въпросът е приключил. Но грешах.

Този път получих хартиено писмо в пощенската си кутия. Беше от mediafinanz, фирмата за събиране на дългове, която бяха наели. Бях много учудена и притеснена, не мислех, че ще се стигне до там. Намерих писмото с малко закъснение, понеже по това време бях извън страната, така че срокът, който инкасо фирмата ми даваше за плащане, така или иначе беше изтекъл. Затова реших да почакам да видя докъде ще стигнат нещата. Бях убедена, че ще се откажат, не можех да си представя, че за някого е изгодно да заведе дело за някакви 100 евро, които междувременно с всички глоби и таски бяха станали към 150. С две думи, бях убедена, че блъфират и се опитах да ги игнорирам. Един следобед обаче телефонът ми звънна. Беше непознат номер от друг град, така че не вдигнах. В последствие установих, че номерът е на телефон в Лайпциг, където е и седалището на Zully Media. Бях убедена, защо ми се обаждат - бяха ми издирили телефонния номер и искаха да се споразумеем да им платя нещо, за да ме оставят намира. Това някак преля чашата. Бях толкова погнусена от тия влечуги, че даже започнах да обмислям да говоря с полицията по въпроса. Но в крайна сметка направих това, което от известно време обмислях - свързах се с централата за защита на потребителя. На сайта си предлагат платени консултации по email и въпреки че не ми се изкаше да изхарча и цент заради тези изнудвачи, реших да се възползвам - фирмата за инкасо изглеждаше сериозна, всички дадени ми срокове вече бяха изтекли и вече ми се искаше веднъж за винаги да реша въпроса.

Описах подробно цялата история, приложих цялата си кореспонденция и още на следващия ден получих отговор. Човекът от централата за защита на потребителите ми обясняваше, че получават много оплаквания именно за zully media и я следят от доста време. Тъй като в момента процедурата е изцяло в ръцете на фирмата за събиране на дълговете, трябва да оспоря договора и пред тях. Ако те не приемат анулирането, процедурата след това би била да изискат плащането по съдебен ред. В рамките на 14 дни след като получа писмо от съда имам право да оспоря претенциите им и в такъв случай те са длъжни да докажат на съда, че съм сключила законово валиден договор, което е малко вероятно да им се удаде. В допълнение ми пращаше писмо-образец, което да изпратя на mediafinanz. Така и направих - още на следващия ден, с обратна разписка. И о, чудо, ден или два по-късно получих писмен отговор от mediafinanz, че връщат случая на манданта си. Мандантът от своя страна се опита да ми се обади още няколко пъти, но след като вече беше изгърмял последния си куршум и знаеше, че няма с какво да ме впечатли, просто заряза историята.

Така и не получих от zully media писменото им потвърждение, че се отказват от претенциите си, но поне съм сигурна, че въпросът е окончателно приключен. Вероятно напълно си заслужих целия този стрес заради лекомислието си, но все пак като помисля, как тези хора изкарват хляба си, направо ме погнусява.

В заключение просто мога да благодаря на германския законодател, че се е погрижил и за по-глупавите потребители и да се радвам, че ми се размина, та да си имам едно наум оттук нататък.

Няма коментари: