понеделник, май 08, 2006

Класически вълнения II

Иска ми се накратко да изкажа и своето мнение по въпроса. Едва ли ще кажа нещо, което не съм казвала поне сто пъти досега, но пък ще има поне една полза - оттук нататък мога просто да изпращам линк към този постинг на всеки, който желае да води тази нескончаема дискусия с мен и докато той чете аз да си разглеждам снимки във Фото Форум, вместо да се нервирам.

Съгласна с някои от нещата, за които пише Николай, но има няколко внушения в писанието му, които силно не одобрявам и смятам за напълно излишни. Не съм чак дотам наясно с политическата история на гимназията, но мисля, че на всички е пределно ясно, че без червено обагряне тук-там не е можело да мине. Ако Людмила Живкова, лека й пръст, не беше покровителствала училището и неговия директор, Класическата гимназия не само нямаше да съществува преди 89, струва ми се много вероятно да не се беше пръкнала изобщо. Не виждам защо тези факти трябва да се използват като лични нападки, а и защо трябва да се стига до обвинения в беззаконие, жажда за власт и прочее. Гимназията си има достатъчно други значителни недостатъци, та да се прибягва до лични нападки и подобни удари под кръста. Що се отнася до страха от пенсиониране... разбира се, че е така. Хора като Гергина Тончева или Людмила Добринова още преди да се родя са насочили цялата си енергия - житейска, интелектуална и емоционална - в съграждането на нещо значимо и неговото отстояване. Това не просто е делото на живота им, това е техният живот, колкото и банално да звучи. А не е "жажда за власт" - всеки, който дори малко познава тези личности трябва да си дава сметка, колко абсурдно е такова твърдение. Власт... Боже!

Но колкото и да уважавам Гергина Тончева и останалите учители, колкото и невероятни личности да са те, колкото и уникално по рода си да е училището, не мога да си затворя очите пред двата основни и огромни недостатъка на НГДЕК - училищния шовинизъм, който гимназията възпитава у учениците, и ниската застъпеност на общообразователните предмети.

Първият проблем е за мен най-съществен и най-осезаем. Николай го застъпва в текста си, аз пък искам да го натъртя. Едно е да се опиташ да създадеш "сплотено семейство", друго е да насаждаш у децата осъзнато чувство на превъзходство над връстниците им. Едно е да те насърчават, друго е да ти набиват в главата, че си елитът на България. А и едно е тези думи да имат покритие, друго е в гимназията да се влиза с тройки на приемния изпит. Но ей Богу, дори и да влизаха само талантливи деца, пак не виждам защо биха превъзхождали децата, приети в Природоматематическата, Художествената или Немската езикова гимназия например. Въпреки че правилото не е универсално и има много изключения, надменността на класиците отдавна е прословута, благодарение на което в СУ получавах озъбвания и ухапвания още преди да си отворя устата. Приятели са споделяли, че понякога им се налага да обърнат пръстена с инициалите на гимназията навътре по време на изпит, за да си спасят оценките. Но това в повечето случаи се интерпретира като завист, предполагам. А и отделен е въпросът, че при други изпити пък в никакъв случай не забравят да го сложат и да се почешат многозначително по челото. Не искам да бъда язвителна. Но това съществува. И ми е много мъчно. И често ме кара да се срамувам.

Вторият съществен проблем е, както вече споменах, ниското качество, с което се преподават общообразователните предмети. Специално визирам математиката и физиката. Особено математиката. Напълно съм съгласна, че на болшинството от учениците тези знания едва ли някога ще им послужат в практиката. Но е абсурдно гимназията да претендира за елитно образование и в същото време възпитаниците й да не знаят какво е логаритъм. Не само че хорариумът по математика е занижен до абсолютен минумум (8 и 9 клас по два часа седмично), ами и по традиция математиката е маловажна. Чувала съм с ушите си деца да посочват като причина да изберат НГДЕК за свое училище факта, че там почти не се учи математика - такава слава има училището. Но и отношението на учениците по правило е такова - "Не съм влязъл в класическата да уча математика!". И не мога да виня тях за това - факт е, че в НГДЕК се изучава сигурно едва 1/5 от материала за всяко друго нормално средно училище. Пък и в НГДЕК не само можеш да завършиш, без да знаеш какво е логаритъм - можеш да завършиш с пълна шестица. Поне така беше по мое време. Въпреки че силно ме съмнява, допускам и някаква вероятност нещата да са се подобрили междувременно.

В края на краищата наистина идва ден, когато ти писва от старите лаври, от патоса и еднообразните речи на всеки празник, от лозунга "Помогни ми да тя возвися" и от безкрайно повтарящите се песни на хора (нищи лично - бях солистка в него). Не защото традициите сами по себе си са нещо лошо - напротив, те ни обособяват и сближават през годините, поколенията и държавните граници, независимо дали предизвикват у нас умиление, гордост, досада или раздразнение. Но далеч не са достатъчни, за да спасят училището от пълен упадък.

Няма коментари: